Aktuálně v Česku
Opatření platná pro území celé České republiky
Na území celé České republiky pro zdravotnická zařízení lůžkové péče a vybraná zařízení sociálních služeb platí následující pravidla
- návštěvy jsou povoleny v počtu nejvýše dvou osob u jednoho pacienta ve stejný čas,
- každá osoba navštěvující pacienta je dotazována na symptomy onemocnění covid-19, např. formou dotazníku,
- pokud navštěvující osoba vykazuje pozitivní příznak odpovídající nemoci, nelze připustit její přítomnost u pacienta,
- pokud je to možné, návštěvy probíhají ve venkovních prostorách zařízení (zahrada, společná terasa apod.) nebo v jednolůžkových pokojích anebo v místnosti vyčleněné pro tento účel,
- pravidelně je prováděna dezinfekce ploch prostředkem s virucidním účinkem,
- všechny osoby ve zdravotnických zařízeních lůžkové péče poskytovatelů zdravotních služeb, v zařízeních sociálních služeb (týdenní stacionáře, domovy pro osoby se zdravotním postižením, domovy pro seniory a domovy se zvláštním režimem) povinny nosit ochranné prostředky dýchacích cest;
- s výjimkou:
- pacientů a uživatelů sociálních služeb,
- dětí do dvou let věku,
- osob s poruchou intelektu,
- kognitivní poruchou či závažnou alterací duševního stavu, jejichž mentální schopnosti či aktuální duševní stav neumožňují dodržování této povinnosti,
- zdravotnických pracovníků po dobu nezbytně nutnou, je-li to potřebné pro poskytování zdravotních služeb,
- zaměstnanců a osob v obdobném postavení, nacházejí-li se na pracovišti ve vzdálenosti nejméně 1,5 metru od jiné osoby,
- dalších případů zřetele hodných, které stanoví poskytovatel zdravotních nebo sociálních služeb nebo ošetřující lékař.
- s výjimkou:
Na území celé České republiky, s účinností od 27. 7. 2020 od 0:00 hodin
- Maximální počet účastníků na hromadných akcích ve vnitřních prostorách je stanoven na 500 osob v daný čas v jednom sektoru. Maximální povolený počet sektorů je 5.
- Maximální počet účastníků ve stejný čas na hromadných venkovních akcích je stanoven na 1000 osob
Lokální opatření jednotlivých krajských hygienických stanic
Kraj Vysočina s výjimkou území obcí Jihlava, Telč a všech obcí, pro které vykonávají rozšířenou působnost, s účinností od 29. 7. 2020
Povinnost nošení roušek platí pro:
- Pohyb všech osob ve vnitřních prostorách zdravotnických zařízení, včetně lékáren a ve všech vnitřních prostorách zařízení sociálních služeb.
Jihočeský kraj, s účinností od 28. 7. 2020
Povinnost nošení roušek platí pro:
- Pohyb všech osob ve vnitřních prostorách zdravotnických zařízení, včetně lékáren a ve všech vnitřních prostorách zařízení sociálních služeb.
- Pohyb všech osob na veřejnosti přístupných vnitřních prostorách úřadů, platné i pro zaměstnance při kontaktu s veřejností a pohybu po budovách.
Území obce Prachatice a pro všechny obce, pro které vykonává rozšířenou působnost, s účinností od 28. 7. 2020
Povinnost nošení roušek platí pro:
- Všechny osoby ve vnitřních prostorech mimo bydliště.
- Všechny osoby v prostředcích veřejné dopravy (vlaky, autobusy, MHD) a taxislužeb.
Nemocnice Prachatice, a. s., a zařízení sociálních služeb nacházejících se ve správním obvodu ORP Prachatice
- zákaz návštěv
Doporučení pro území Jihočeského kraje s platností od 28. 7. 2020
Doporučení nosit roušky pro:
- Všechny osoby ve vnitřních prostorech, např.: pošty, obchody a obchodní centra, úřady, restaurace, atd.
- Všechny osoby v prostředcích veřejné dopravy (vlaky, autobusy, MHD) a taxislužeb.
Hlavní město Praha, s účinností od 25., resp. 27. 7. 2020
- Povinnost nošení roušek platí pro:
- metro a jeho prostory, s účinností od 25. 7. 2020,
- pohyb a pobyt osob ve všech zdravotnických zařízeních, s účinností od 27. 7. 2020.
Území obcí Bílovec, Bohumín, Český Těšín, Frenštát pod Radhoštěm, Frýdek – Místek, Frýdlant nad Ostravicí, Havířov, Hlučín, Jablunkov, Karviná, Kopřivnice, Kravaře, Nový Jičín, Odry, Opava, Orlová, Ostrava, Třinec, Vítkov a všechny obce, pro které vykonávají rozšířenou působnost s účinností od 24. 7. 2020 od 6 hodin
Povinnost nošení roušek platí pro:
- všechny vnitřní prostory mimo bydliště,
- uvnitř motorových vozidel, např. veřejná doprava, taxi apod. (neplatí pro členy jedné domácnosti).
Povinnost pro přeshraniční pracovníky:
- předložení lékařského potvrzení o absolvování PCR testu na SARS-CoV-2 s negativním výsledkem, a to 1x za 14 dní (test nesmí být starší než 4 dny).
Další opatření:
- Povoluje se konání hromadných akcí do maximálního počtu 100 účastníků (v maximálně 5 sektorech po 100 účastnících), a to venku i uvnitř.
- Uzavření provozoven stravovacích služeb mezi 00:00 – 8:00 hodin.
- Návštěvy pacientů ve zdravotnických zařízení a klientů sociálních služeb za podmínky, že má návštěvník respirátor min. FFP2 bez výdechového ventilu a současně dodržuje odstup 2 metry od pacientů a personálu.
- Vstupní filtr pacientů a zaměstnanců u vstupu do zdravotnických zařízení.
- Testování nových pacientů při příjmu ve zdravotnických zařízeních lůžkové péče a sociálních zařízeních v pobytové formě pomocí RT-PCR/Rapid testů.
- Omezení příjmu osob do zařízení sociálních služeb v pobytové formě (s výjimkou osob, které mají lékařské potvrzení o absolvování testu RT-PCR na přítomnost SARS CoV-2, který není starší než 4 dny).
- Omezení setkávání zaměstnanců výrobních podniků v rámci různých směn.
- Na přírodních a umělých koupalištích se ve stejný čas povoluje nejvýše 100 osob a zároveň nejvýše jeden návštěvník na 10 m² prostorů přístupných návštěvníkům.
Území obcí Bruntál, Krnov, Rýmařov a všechny obce, pro které vykonávají rozšířenou působnost s účinností od 24. 7. 2020 od 6 hodin
Povinnost nošení roušek platí pro:
- pohyb osob ve vnitřních prostorách zdravotnického zařízení poskytující ambulantní péči
Povinnost pro přeshraniční pracovníky:
- předložení lékařského potvrzení o absolvování PCR testu na SARS-CoV-2 s negativním výsledkem, a to 1x za 14 dní (test nesmí být starší než 4 dny).
Povinnost provést PCR test při příjmu nových pacientů ve zdravotnických zařízeních, kde se poskytuje lůžková péče
- s výjimkou pacientů, kteří předloží lékařské potvrzení o absolvování PCR testu na přítomnost SARS CoV-2 s negativním výsledkem, který není starší než 4 dny.
Zákaz příjmu nových osob v zařízeních sociálních služeb (podle § 34 zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách)
- s výjimkou osob, které předloží lékařské potvrzení o absolvování PCR testu na přítomnost SARS CoV-2 s negativním výsledkem, který není starší než 4 dny.
Ústecký kraj, s účinností od pátku 24. 7. 2020 od 7 hodin
Povinnost nošení roušek platí pro:
- pohyb a pobyt všech osob ve zdravotnických zařízeních a v zařízeních sociálních služeb
Liberecký kraj, s účinností od pátku 24. 7. 2020 od 7 hodin
- Povinnost nošení roušek platí pro:
- návštěvy ve všech zdravotnických zařízeních
- nákupy v lékárnách
- ve vybraných zařízeních sociálních služeb (platí i pro pracovníky v terénních sociálních službách)
Katastrální území obce Vlčnov s účinností od 18. 7. 2020 od 16 hodin
Povinnost nošení roušek platí:
- v prostředcích hromadné dopravy,
- v motorových vozidlech, s výjimkou, jsou-li sami v uzavřeném vozidle, nebo s výjimkou, že cestují společně s ostatními členy domácnosti,
- v provozovnách činností epidemiologicky závažných ve smyslu S 19 odst. 1 zákona o ochraně veřejného zdraví, s výjimkou stravovacích služeb,
- ve všech maloobchodních prodejnách,
- v nákupních centrech,
- v zdravotnických zařízeních,
- v zařízeních sociálních služeb (včetně odlehčovací a domácí péče),
- na hromadných veřejných akcích konaných ve venkovních i vnitřních prostorách,
- a dále na všech místech, kde jsou osoby v kontaktu 1,5 m a kratším, s výjimkou bydliště.
Povinnost nosit roušku se nevztahuje na:
- děti do dvou let věku,
- děti v mateřské škole při pobytu v mateřské škole nebo v dětské skupině,
- osoby s poruchou intelektu, kognitivní poruchou, či závažnou alterací duševního stavu, jejichž mentální schopnosti či aktuální duševní stav neumožňují dodržování tohoto zákazu.
Při konání hromadných akcí ve venkovních i vnitřních prostorách musí být dodržována následující pravidla:
- účast osob ve stejný čas nesmí přesáhnout 500 osob,
- musí být zachován odstup mezi osobami nejméně 1,5 metru, s výjimkou členů domácnosti,
- musí být k dispozici nádoba s dezinfekčním prostředkem s virucidním účinkem na dezinfekci rukou.
Platí zákaz návštěv v zařízeních sociálních služeb v pobytové formě a všem odlehčovacím sociálním službám v pobytové formě, s výjimkou:
- návštěv nezletilých uživatelů sociálních služeb,
- návštěv uživatelů sociálních služeb s omezenou svéprávností,
- návštěv uživatelů sociálních služeb v terminálním stádiu nevyléčitelného onemocnění.
Nařizuje se všem poskytovatelům sociálních služeb v zařízení domovů pro osoby se zdravotním postižením, domovů pro seniory a domovů se zvláštním režimem a poskytovatelům sociálních služeb poskytujícím odlehčovací služby v pobytové formě:
- aby přijímali osoby za účelem poskytování sociálních služeb v jejich zařízeních až poté, co podstoupí vyšetření na přítomnost koronaviru SARS-CoV-2 s negativním výsledkem,
- aby osoby, které přijmou za účelem poskytování sociálních služeb v jejich zařízeních ode dne účinnosti tohoto mimořádného opatření, umístili po dobu 14 dnů od jejich přijetí do samostatného pokoje.
Území obcí Jihlava, Telč a všech obcí pro které vykonávají rozšířenou působnost, s účinností od 14. 7. 2020 od 15 hodin
- Povinnost nošení roušek platí:
- v prostředcích městské hromadné dopravy,
- v motorových vozidlech, s výjimkou, jsou-li sami v uzavřeném vozidle (mimo členy jedné domácnosti)
- v provozovnách činností epidemiologicky závažných ve smyslu s výjimkou stravovacích služeb (např. kadeřnictví, manikúra, pedikúra…)
- ve všech maloobchodních prodejnách,
- v nákupních centrech s prodejní plochou přesahující 5 000 m²,
- ve všech zdravotnických zařízeních (včetně ambulantních),
- ve všech zařízeních sociálních služeb (včetně odlehčovací a domácí péče),
- na hromadných veřejných akcích konaných ve venkovních i vnitřních prostorách,
- na všech místech, kde jsou osoby v kontaktu 1,5 m a kratším, s výjimkou bydliště.
Plošně se od 1. července upravují pravidla provozu vybraných subjektů takto
ve všech provozovnách:
- jsou zákazníci informováni k dodržování odstupu 2 metry a žádáni o platbu kartou,
- jsou pro zákazníky i zaměstnance umístěny dezinfekční prostředky u často dotýkaných předmětů (kliky, zábradlí, nákupní vozíky),
- v případě prodeje nebaleného pečiva je zajištěno, aby v místě prodeje nedocházelo ke shlukování osob a místo bylo vybaveno pomůckami osobní hygieny,
- provozovny maloobchodního prodeje potravin se samoobslužným prodejem musí zákazníkům zdarma poskytovat jednorázové rukavice nebo jiný ochranný prostředek na ruce;
farmářské trhy a jiné venkovní trhy:
- provozovatelé zajistí odstupy mezi stánky nejméně 2 metry a umístí desinfekční prostředky u každého místa;
knihovny:
- pracovníci knihoven provádí hygienu rukou se zvýšenou frekvencí při kontaktu s knihami,
- u vstupu zákazníci provedou dezinfekci rukou i zákazníci, dezinfekční prostředek zajistí provozovatel knihovny;
prodej oděvů a obuvi:
- zkoušení oděvů a obuvi probíhá až po předchozí dezinfekci rukou,
- při vracení oděvů v rámci reklamace se oděvy uloží po dobu 24 hodin odděleně od ostatního zboží;
holičství a kadeřnictví:
- pokud má holič nebo zákazník teplotu 37° a vyšší, je mu zamezen vstup do provozovny,
- v provozovně jsou dostupné dezinfekční prostředky,
- před začátkem poskytování služeb a po ukončení si holič vždy dezinfikuje ruce,
- povrchová dezinfekce včetně použitých kadeřnických pomůcek se provádí po každém zákazníkovi,
- podlaha je dezinfikována alespoň jednou denně;
provozovny manikúry, pedikúry, masáží, kosmetických služeb a pedologie
- pokud má obsluha nebo zákazník teplotu 37° a vyšší, je mu zamezen vstup do provozovny,
- v provozovně jsou dostupné dezinfekční prostředky,
- povrchová dezinfekce se provádí po poskytnutí služby každému zákazníkovi, včetně všech použitých pomůcek,
- podlaha je dezinfikována alespoň jednou denně,
- osoba poskytující tuto službu používá při výkonu práce jednorázové rukavice (s výjimkou masáží), které vymění u každého zákazníka,
- před a po masáži osoba poskytující tuto službu provede dezinfekci rukou,
- před poskytnutím služby se provede povinná dezinfekce ošetřované plochy u zákazníka;
divadla, kina, koncertní síně, cirkusy a podobné provozy
- provozovatel zajistí alespoň jednu osobu, která dohlíží na dodržování následujících pravidel a působí na diváky a další osoby, aby je dodržovali,
- v hledišti je nejvýše 1 000 diváků s výjimkou oblastí, kde krajská hygienická stanice přijala lokální opatření z důvodu zhoršené epidemiologické situace v souvislosti s covid-19 (viz níže),
- mezi prodejními místy vstupenek je odstup alespoň 2 metry,
- zákazníci jsou vyzýváni informačními materiály k dodržování odstupu 2 metrů a k tomu, aby nejlépe platili platební kartou,
- ve vstupním prostoru a na toaletách jsou dostupné dezinfekční prostředky pro dezinfekci rukou,
- před zahájením představení je celý prostor určený pro diváky dezinfikován průběžně se provádí úklid i při provozu (dezinfekce klik, madel, pultů atd.);
stravovací služby
- zákazníci jsou vyzývání informačními materiály k dodržování odstupu 2 metrů a k tomu, aby nejlépe platili platební kartou,
- při vstupu do vnitřních i venkovních prostor provozovny stravovacích služeb je zajištěna možnost dezinfekce rukou pro zákazníky,
- dezinfekce židlí a stolů se provádí před usazením každé nové skupiny zákazníků,
- v případě prodeje přes výdejové okénko se dezinfekce výdejového okénka provádí alespoň každé 2 hodiny,
- v případě, že pracovník provozovny má tělesnou teplotu 37 °C a vyšší nebo jiné příznaky onemocnění covid-19, je zamezeno jeho přístupu do provozovny;
nákupní centra s prodejní plochou přesahující 5 000 m2
- provozovatel zajistí alespoň jednu osobu, která dohlíží na dodržování následujících pravidel a působí na zákazníky a další osoby, aby je dodržovali,
- provozovatel zajistí viditelné označení doporučení k dodržování rozestupu 2 metrů mezi osobami na veřejně přístupných plochách v nákupním centru,
- je realizován režimový plán úklidu, kterým bude upraven režim úklidu, dezinfekce, případně dekontaminací společných prostor na základě odborného doporučení místně příslušné krajské hygienické stanice,
- je zamezováno shlukování osob, zejména ve všech místech, kde to lze očekávat, např. vstupy z podzemních garáží, prostor před výtahy, eskalátory, toalety apod.,
- u každého vstupu pro zákazníky a zaměstnance do obchodního centra je zajištěna možnost dezinfekce rukou alespoň v prostoru každé pokladny nebo pokladní zóny,
- platební terminály jsou pravidelně dezinfikovány,
- u vchodu do každé provozovny je umístěno viditelné označení doporučení dodržování odstupu osob 2 metry od sebe v prostoru provozovny,
- provozovatel zajistí školení pracovníků s cílem zajistit a ověřit znalosti o opatřeních, příznacích nemoci a prevenci šíření nákazy včetně ochrany návštěvníků a pracovníků;
vnitřní sportoviště a související vnitřní prostory venkovních sportovišť
- doporučuje se zajistit dezinfekci strojů a dalšího cvičebního nářadí a pomůcek po použití každým klientem,
- provozovatel průběžně dezinfikuje místa, kde se klienti vyskytují a zajistí dezinfekci rukou pro personál i klienty,
- klienti provedou povinnou dezinfekci rukou před zahájením a po celkovém ukončení cvičení,
- provozovatel upraví časový harmonogram tak, aby mezi jednotlivými lekcemi proběhl úklid, vyvětrání a dezinfekce prostor,
- provozovatel zajistí co největší rozptýlení osob v šatnách a možnost dezinfekce rukou,
- provozovatel průběžně dekontaminuje místa, kudy klienti prochází (pravidelný úklid a dezinfekce),
- provozovatel zajistí úklid každý den a dezinfekci vnitřku skříněk během dne a po skončení provozu;
provozovny činností, při kterých je porušována integrita kůže
- u vstupu do provozovny je zajištěna dezinfekce rukou pro zákazníky,
- pokud v místnosti pracuje více pracovníků současně, jsou jednotlivá pracoviště oddělená plentou,
- křeslo/lehátko je po každém zákazníkovi vydezinfikováno;
sauny
- zákazník provede dezinfekci rukou před vstupem,
- dezinfekce a papírové utěrky jsou k dispozici pro zákazníky ve všech prostorách,
- provozovatel provádí zvýšenou frekvenci kontrol saun a dodržování opatření,
- provádí se pravidelná dezinfekce míst ploch, kterých se dotýkají ruce,
- všechno prádlo se dezinfikuje varem (prostěradla, ručníky, roušky),
- neprovozují se ledové studny a krystalické ochlazení,
- pracovníci si pravidelně dezinfikují ruce,
- provádí se 100% výměna vzduchu pomocí vzduchotechniky,
- provádí se intenzivní čištění a dezinfekce virucidními prostředky všech prostor každý den po uzavření provozu nad rámec standardního čištění,
- součástí každé sprchy je dávkovač s dezinfekčním mýdlem.